Hormonální jóga - Beauty Guru - zdraví, kosmetika, estetika, antiage
Domů » Hormonální jóga

Hormonální jóga

autor: Redakce

Pokud patříte k zástupu žen, které mají problém se štítnou žlázou, zlobí je vaječníky, nemohou přijít do jiného stavu nebo třeba jen ztratily zájem o sex, máme pro vás dobrou zprávu. Dřív Než půjdete k doktorovi pro léky, zkuste hormonální jógu. Možná se stejně jako já přesvědčíte, že je vůbec nepotřebujete a že pravidelným cvičením se můžete uzdravit.

Hormonální jóga

Co je hormonální jógová terapie (HJT)?

Jde o uznávanou metodu, která přirozeně pomáhá srovnat hormonální hladinu v těle. Využívá velmi efektivní jógové techniky, které stimulují a podporují funkci žláz s vnitřní sekrecí, a tím pomáhá ke správnému fungování těla. Vytvořila ji Dinah Rodrigues, celosvětově uznávaná lektorka jógy, která na sestavě pracovala celých 20 let společně s lékaři, fyzioterapeuty a jógovými učiteli. Je vhodná nejen pro ženy, ale i pro muže.

Kdy hormonální jógu zkusit

Pokud vás trápí problémy se štítnou žlázou či vaječníky, stres, únava, trpíte depresemi, zácpou, zadržováním vody, premenstruačním syndromem nebo nastupující menopauzou, nemůžete přijít do jiného stavu nebo máte jiné hormonální potíže, pak určitě vyzkoušejte tuto jógu. Cvičit ji můžete i preventivně, abyste těmto problémům v budoucnu předešly. Hormonální jóga je vhodná i pro muže, kterým pomáhá například v andropauze. Platí pro ně ale jiná sestava než pro ženy. Stejně tak pro diabetiky, kterým konkrétní sestava pomáhá udržet správnou hladinu cukru v krvi.

Základní techniky

Bhastrika K. D.
Jde o dechovou techniku, která se podobá bhastrice v hathajóze a liší se od ní pouze tím, že nádech a výdech jsou stejně intenzivní a dlouhé a připomínají měch, jenž rozdmýchává žhavé uhlíky. Největší důraz je kladen na výdech, při kterém se silně stahují břišní svaly. Masíruje a stimuluje jednotlivé žlázy dle toho, v které ásaně se provádí. Děláme ji celkem 7x po sobě.

Dech Ujjayi
Při této dechové technice se provádí pouze hrudní a podklíčkové dýchání. Při nádechu a výdechu se klade odpor proudícímu vzduchu tím, že se částečně stáhne hlasivková štěrbina. V HJT se používá ke stimulaci štítné žlázy, ale rovněž pročišťuje plíce a odstraňuje hlen z průdušnice a průdušek. Děláme ji celkem 3x po sobě.

Múlabandha
Znamená stažení svalů konečníku, hráze, pánevního dna a podbřišku. Stejně jako bhastrika aktivuje individuální energii (pránu), která je zdrojem energie pro všechny naše činnosti, pohyby, myšlenky, emoce apod.

Uddijána bandha Vakuum
Intenzivně promasírovává jednotlivé vnitřní žlázy a orgány dle toho, ve které ásaně se provádí. Po nádechu a výdechu se zadrží dech, uvolní břišní svaly, roztáhnou žebra do stran a zvedne trup. V břiše se vytvoří podtlak, díky čemuž dochází ke stimulaci žláz a orgánů.

Džalandhara bandha
Intenzivně stimuluje štítnou žlázu. Obvykle se provádí při zadržení dechu s plnými plícemi. Po nádechu se zadrží dech, protáhne brada a poté se přitiskne k horní části hrudní kosti.

Na co nezapomenout

Cirkulace energie – Je to jedna z nejdůležitějších technik, kterou v hormonální józe používáme.
Je potřeba se ji naučit. Toto usměrňování (proudění) energie se používá k prohloubení účinků cvičení poté,
co se v různých ásanách provedla dechová cvičení. Jak se provádí:
1. Nadechněte se a zadržte dech.
2. Dotkněte se špičkou jazyka měkkého patra.
3. Soustřeďte se na špičku nosu, jako byste se na ni dívali se zavřenýma očima.
4. Proveďte múlabandhu.
5. Nyní přeneste pozornost k místu, které chcete aktivovat (např. ke štítné žláze) a soustřeďte se na ně.
6. Pomalu vydechujte a energie začne proudit do oblasti, na kterou se soustředíte.

Na co se HJT zaměřuje

• Harmonizování imunitního systému
• Posílení oblastí poškozených v důsledku různých pozdních komplikací
• Harmonizování neurovegetativního systému
• Zlepšení krevního systému a hojivých schopností těla
• Překonání nadváhy
• Zvýšení pružnosti, tělesné síly a výkonnosti
• Zvýšení vitality, zlepšení nálady
• Dosažení emoční rovnováhy a snížení stresu

Věděli jste?

V posledních letech vědci pomocí více než 70 studií potvrdili, že hormonální jóga vám nejen protáhne celé tělo, ale pomáhá i zpomalit stárnutí, zlepšuje kvalitu pleti, vlasů i nehtů a snižuje také obvod pasu. Všechny tyto procesy totiž úzce souvisí s hormonálním systémem.

Sestava HJT má celkem 3 části

ZAHŘÍVACÍ ČÁST
Než začnete se samotným cvičením, je velmi důležité, aby se tělo připravilo a zahřálo. Tato část zahrnuje celkem 6 cviků. Uvolňuje oblast s napětím, současně aktivuje některé žlázy a zároveň povzbuzuje produkci hormonů.
KAŽDODENNÍ SESTAVA
Trvá asi 30 minut. Postupně děláte celkem 15 jógových cviků, které jsou doplněny o intenzivní dechové techniky. Je to sestava dynamická, složená ze cviků stimulujících žlázy s vnitřní sekrecí a rehabilitačních cviků, zaměřených na odstranění bloků.
HARMONIZACE ENERGIE A ČAKER
V první části se zaměřujeme na energetickou očistu a harmonizaci a v druhé pracujeme se 7 základními čakrami. Každá z nich je spojena se žlázami s vnitřní sekrecí. Čakry pomocí vizualizace znovu otevíráme, a pomáháme tak, aby energetické tělo fungovalo optimálně.

Abyste se celou sestavu naučili a dělali ji správně, musíte nejprve podstoupit kurz.

Pravidla, která je nutné dodržovat, aby terapie fungovala

1) Pořadí cviků sestavy neměňte.
2) Nelze cvičit jen některé cviky ze sestavy.
3) Je důležité cvičit všechny tři části.
4) Zařazujte i protistresové cviky.
5) Cvičte uvolněně, bez očekávání.

Jak často cvičit

Aby se dostavily výsledky, je třeba cvičit první tři měsíce ideálně každý den a poté zvolnit na 3–4x týdně. Pokud cvičíte jen z důvodu prevence, stačí provádět cviky 3–4x týdně.

Názor redakce

„Nechtěla jsem se smířit s tím, že budu brát léky na štítnou žlázu po celý život, a rozhodla se proto vyzkoušet hormonální jógovou terapii. Vzhledem k tomu, že pravidelně cvičím klasickou jógu, měla jsem očekávání, že to bude něco podobného. Ovšem omyl! HJT sice vychází z jógy, má ale svá pravidla, která je nutné se naučit a dodržovat. Výsledky ovšem stojí za to. Nejenže se vám zpevní tělo a zlepší kondička, protože se učíte správně dýchat, ale srovná se vám postupně i hormonální hladina. Dokonce je možné, že některé žlázy po cvičení ucítíte. Několikrát se mi například stalo, že jsem cítila vaječníky.“

Kam na hormonální jógu

V nabídce jsou buď víkendové, nebo měsíční kurzy, kdy chodíte jeden den v týdnu na dvě hodiny. Záleží na vás, jaký typ kurzu si vyberete. Stejně tak si můžete zvolit i lektora. Opravdu zkušený lektor by měl být proškolený přímo od Dinah Rodrigues, zakladatelky a autorky HJT, která jediná může udělit lektorské oprávnění. Bez něj není možné sestavu předávat dál.
Kde: Centrum hormonální jógy, Umělecká 4, Praha 7, www.centrum-hormonalni-jogy.cz
Cena: 2 800 Kč za kurz

Co při józe využijete

Protiskluzový jógový ručník
Ručník s energetickými body pomáhá  ulevit od bolesti, podporuje krevní oběh a má příznivý vliv na tělesné funkce. 5 odstínů: fialová, modrá, oranžová, zelená a růžová.
www.jogafitshop.cz
349 Kč

Imunex
Doplněk stravy vhodný při poruchách imunity a problémech se štítnou žlázou. Obsahuje extrakt z žampionu zahradního a houby shiitake.
3x denně 20 kapek.
www.elixiry.cz
159 Kč

Podložky Floppy Yoga Mats
Unikátní designové podložky inspirované relaxací, volností a duševní pohodou. Jsou protiskluzové a mají savý semišový povrch. Můžete si objednat i svůj design
www.floppy.cz
1 750 Kč

KANTU YOGA MIST
Aromaterapeutická mlha na podložku s praktickou funkcí. V každé směsi jsou antibakteriální i antiseptické éterické oleje, které udrží podložku čistou i po náročné lekci.
www.kantu.cz
390 Kč

3 otázky pro…

Bc. Adéla Asteria Bavlšíková, certifikovaná lektorka hormonální jógové terapie pro ženy dle Dinah Rodrigues

Jak HJ přesně působí na lidské tělo?
„HJ působí na všech úrovních. Fyzická cvičení sestavy (ásany) pomáhají tělo detoxikovat, podporují správnou funkci žláz s vnitřní sekrecí, a tím pomáhají k optimálním hormonálním hladinám. Zároveň působí také na pohybový aparát. Závěrečné harmonizace regenerují celé tělo prostřednictvím vizualizací, které mají velmi pozitivní vliv na psychiku.“

Pokud někdo trpí hormonálním problémem a rozhodne se tuto jógu vyzkoušet, za jak dlouho se dostaví výsledky?
„Stejně jako u kterékoliv jiné metody jsou výsledky individuální. Každé tělo a každá mysl reagují jinak. U někoho se dostaví první výsledky po pár dnech cvičení, někdo si počká i několik měsíců. Nelze dopředu říci, kdy, jak a proč. Vždy doporučuji oprostit se od očekávání. HJ pomáhá zkvalitňovat život, proto přes velké cíle nemusíme vidět menší zlepšení, která po cvičení přicházejí. Avšak někdy jsou výsledky tak rychlé, až jsem z toho sama překvapená. Důležitá je vůle cvičit a pravidelnost.“

Jak je to s hormonální jógou v těhotenství či po porodu? Smí se cvičit?
„V období těhotenství se nedoporučuje HJ cvičit, pouze ve výjimečných případech a po konzultaci s lektorkou. Jakmile žena zjistí, že je těhotná, pouze přestane sestavu cvičit. V těhotenství doporučuji jógu pro těhotné. Co se týká cvičení po porodu, tak pokud nemá žena po šestinedělí žádné obtíže, rodila přirozenou cestou a na kontrole u lékaře bylo vše v pořádku, může začít cvičit hned po šestinedělí. Po porodu císařským řezem je třeba pár měsíců počkat. Cvičení sestavy HJ podporuje tvorbu a kvalitu mléka, zároveň pomáhá harmonizovat hladiny hormonů.“

Související články