Ledvinové kameny a infekce močových cest - Beauty Guru - zdraví, kosmetika, estetika, antiage
Domů » Ledvinové kameny a infekce močových cest

Ledvinové kameny a infekce močových cest

autor: Redakce

Jídlem proti bolesti

Ledvinové kameny a infekce močových cest

Pokud jste někdy v životě měli ledvinový kámen, s jistotou víte, že tuhle bolest už byste zažít nechtěli. Bohužel až v 50 % případů se ledvinové kameny objevují během prvních pěti let od výskytu znovu. Dobrá zpráva je, že je lze pomocí potravin velmi snadno zmenšit. A dá se jim i předcházet.

Věděli jste?

Ledvinové kameny postihují muže třikrát častěji než ženy a bělochy víc než Asiaty nebo černochy. Objevují se nejčastěji ve věku 40 až 60 let.

Příčiny

Ledvinový kámen se tvoří stejně jako krystal soli ve sklenici vody. Pár zrnek soli se snadno rozpustí. Sypete-li jí ale víc a víc, voda ji nakonec neudrží a začnou se tvořit krystalky. Ledvinové kameny se netvoří ze soli, ale ze šťavelanu vápenatého, který pochází z jídla či doplňků stravy. Méně často pak z kyseliny močové. Aby se v ledvinách kameny netvořily, musí jimi protéct méně vápníku, kyseliny šťavelové či močové nebo víc vody, díky které se rozpustí.

01
PROBLÉMOVÉ POTRAVINY

1 Živočišné bílkoviny
Již dlouho je známo, že mají tendenci ledviny přetěžovat a způsobují, že jejich filtrační kapacita pozvolna klesá. Patří sem drůbež, červené maso, vejce nebo mléko. Kromě toho způsobují uvolňování vápníku z kostí (mají vysoký obsah aminokyselin obsahujících síru) a jeho vylučování do moči, kde může tvořit kameny. Zároveň do moči posílají i nadbytek kyseliny močové. Snižte proto tyto potraviny na minimum.
STUDIE
V Harvardské studii bylo zjištěno, že jen mírné zvýšení konzumace živočišných bílkovin z 50 g na 77 g denně zvýšilo u mužů riziko kamenů o 33 %. To samé platí i u žen.*
*Curhan, G. C. a spol. Comparison of dietary calcium with supplemental calcium and other nutrients as factors affecting the risk for kidney stones in women. Int. Med. 1997.

2. Sůl
Sodík zvyšuje průchod vápníku ledvinami, a zvyšuje tak riziko kamenů. To platí i pro sůl, která se přidává během vaření.
Ideální příjem sodíku denně je 1 až 2 g.

3. Cukr
Účinky stravy s nadbytkem fruktózy rozhodně nejsou pozitivní. Kromě zánětů, aterosklerózy, zvýšeného rizika cukrovky a vysokého krevního tlaku zahrnují i onemocnění ledvin. Řada studií ukázala, že
cukr narušuje rovnováhu vápníku, urychluje jeho ztrátu skrze ledviny, a zvyšuje
tak riziko ledvinových kamenů.
STUDIE
Ve studii zdraví zdravotních sester bylo prokázáno riziko vzniku o 50 % vyšší u žen, které konzumovaly v průměru 60 g a více cukru denně.*
*Curhan, G. C. a spol. Comparison of dietary calcium with supplemental calcium and other nutrients as factors affecting the risk for kidney stones in women. Int. Med. 1997.

02
NEJRIZIKOVĚJŠÍ OBDOBÍ? LÉTO

Teplejší podnebí způsobuje vyšší riziko ledvinových kamenů. Pocení může vést k dehydrataci a koncentrovanější moči. Sluneční záření navíc zvyšuje množství vitaminu D, který na oplátku zvyšuje vstřebávání vápníku z trávicího traktu. Někteří vědci tvrdí, že i vitamin C zvyšuje riziko kamenů, protože se může přeměnit na šťavelan. Žádná studie toto ale neprokázala.
STUDIE
Ve velké studii mužů, kteří užívali doplňky výživy s vitaminem C, se zjistilo, že riziko kamenů u nich nebylo vyšší v porovnání s těmi, kteří vitamin C neužívali.*
*Curhan, G. C. a spol. Prospective study of beverage use and the risk of kidney stones. Am. J. Epidemiol. 1996.

03
POTRAVINY SNIŽUJÍCÍ RIZIKO VZNIKU

1. VODA
Ředí moč a brání tomu, aby se vápník, šťavelany a kyselina močová přeměnily na pevné krystaly. Je dobré, pokud denní příjem tekutin (veškerá voda, ovocné šťávy, polévky atd.) přesáhne 2 a půl litru. Riziko vzniku kamenů je pak o třetinu nižší, i když zbytek stravy nezměníte.

2. KÁVA A ČAJ
Obojí snižuje riziko kamenů. Jsou močopudné a způsobují, že ledvinami protéká více tekutiny.

3. VÁPNÍK
Pozor na užívání doplňků stravy. Pokud je užíváte mezi jídly, mohou zvyšovat riziko kamenů, protože přibližně 8 % jakéhokoli vápníku navíc končí v moči. Když si je však vezmete s jídlem, mají opačný efekt. Mohou působit preventivně. Vápník se totiž váže na šťavelany z jídla a udržuje je v trávicím traktu, místo aby byly vstřebány a putovaly do ledvin.
Věděli jste?
Abyste využili příznivé účinky vápníku, nemusíte jíst mléčné výrobky, které často obsahují nežádoucí látky, jako mléčné bílkoviny, cukr laktózu apod. Stačí vám jíst např. pomeranče nebo brokolici.

4. DRASLÍK
Vědci z Harvardské univerzity provedli studii na 46 000 mužích a zjistili, že příjem draslíku může snížit riziko kame-nů až na polovinu. Draslík totiž pomáhá udržet vápník v kostech a v krevním oběhu. Stačí jíst denně dostatečné množství banánů, brokolice, květáku a dalších potravin, které ho obsahují.

5. POZOR NA SODÍK
Zvyšuje ztráty vápníku ledvinami, a přispívá tak k riziku kamenů. Rostliny jakéhokoli druhu (rýže, brokolice, jablka apod.) v přirozeném stavu neobsahují téměř žádný sodík. Pouze když jsou konzervovány nebo zpracovány na polévky a jiné komerční výrobky, přidává se k nim větší množství soli.

sodík a draslík v některých potravinách (mg)

Rostlinné/živočišné potraviny / Sodík / Draslík
Banán / 1 / 451
Brambory / 16 / 844
Jablko / 1 / 159
Pomeranč / 1 / 250
Rýže / 1 / 60
Kuřecí prsa (100g) / 82 / 289
Mléko plnotučné (hrnek) / 120 / 370

04
BRUSINKAMI PROTI INFEKCI MOČOVÝCH CEST

Zpráva zveřejněná v roce 1994 v časopise Journal of the American Medical Association ukázala, že brusinková šťáva skutečně snižuje riziko infekcí močových cest. Testu se zúčastnilo 153 starších žen, přičemž polovina pila 300 ml brusinkové šťávy denně. Druhá polovina konzumovala nápoj, který chutnal stejně, ale žádná brusinková šťáva v něm nebyla. Za 6 měsíců byly ženám odebrány vzorky moči. Ženy, které pily brusinkovou šťávu, měly téměř o polovinu (42 %) infekcí močových cest méně než ženy ve druhé skupině.

Proč právě brusinky?

Obsahují totiž látku, která bakteriím brání ve vazbě na buňky, a je jedno, zda k tomu dochází v trávicím, či močovém traktu. Látky, které brání adhezi bakterií, jsou obsažené také v borůvkově šťávě, ale ne v pomerančové, grapefruitové, ananasové či mangové.

ZDROJ: Foods that fight pain / Neal Barnard

Související články